maandag 25 juli 2016

Harz, Germany week 1

Eindelijk was het zover, de vakantie was begonnen en we verlieten ons huis om twee weken lang een andere plek van deze wereld te bewonderen. Twee weken lang niet je eigen taal kunnen spreken tegen de medewerkers in de supermarkt of tegen de vreemdeling die je tegen komt tijdens een wandeling. Best spannend zo'n vakantie in het buitenland, maar ook een mooi avontuur dat ik weer kan toevoegen aan mijn leven

Dag 1
Maandag zijn we gearriveerd op het bungalowpark en vandaag is het dan eindelijk de eerste echte dag van de vakantie, of ten minste dat gevoel heb ik nu wel. We hebben op ons gemak ontbeten en hebben daarna besloten een korte wandeling te gaan maken, zodat we weer even konden wennen aan de wandelpaden en bergen die te vinden zijn in het Duitse landschap. Mijn ouders hadden een wandeling gevonden naast het park, deze was 5,6 kilometer, maar na een tijdje lopen konden we niet uitvogelen hoe de route precies liep. We stapten even later de auto in en gingen op weg naar het beginpunt van een andere wandeling, maar dit was iets makkelijker gezegd, dan gedaan. In het boekje, waarin we de wandeling hadden gevonden, stond geen echt adres, alleen een korte beschrijving van hoe je er vanaf een bepaald punt kon komen.

De wandeling die we volgde! Vanaf dit punt hoefde we nog maar 1,4 km
Na even zoeken vonden we de wandeling uiteindelijk toch nog. Het zou een wandeling zijn om de Oderteich, dit is het oudste stuwmeer in de Harz. Maar tot onze verbazing was het meer nu niet gevuld, maar was het helemaal leeg.
Dit was het stuwmeer!
De wandeling was vier kilometer en was eigenlijk een rondje om het meer. Het was echt prachtig, ondanks dat het meer niet gevuld was.

Dag 2
Het voelde nu goed om hier wakker te worden en ik kreeg al het gevoel dat ik hier al een tijdje was. De eerste dag voelde het nog een beetje onwennig, maar dit was nu al stukken beter. We vertrokken redelijk vroeg en reden met de auto naar het stadje Wernigerode. Mijn camera pakte ik direct al uit mijn tas toen we de binnenstad inliepen, er was hier zoveel te zien. Eerst hebben we langs een aantal winkels gelopen en hebben we naar de etalages staan staren.
Een zijstraatje
 Na een tijdje ging het even regenen, maar dit bleek maar van korte duur en al snel was het weer droog en had ik een ijsje in mijn handen. We liepen weer verder door de stad op weg naar Kasteel Wernigerode met het ijsje in onze hand. Onder weg zijn we een aantal kerkjes tegen gekomen, deze zagen er van buiten erg mooi uit, maar van binnen viel het een beetje tegen. Om bij het Kasteel te komen moesten we een flinke helling op klimmen, maar het was de moeite waard want het uitzicht vanaf het Kasteel was waanzinnig!
Kasteel Wernigerode
Ook het Kasteel zelf was prachtig, maar van de binnen kant kan ik niks laten zien, aangezien er binnen niet gefotografeerd mocht worden. Na deze prachtige  bezichtiging zijn we terug gegaan naar de auto en zijn we terug gereden naar ons huisje.

Dag 3
Vandaag hebben we besloten om de wandeling die we op dag 1 zouden lopen, nu echt te gaan lopen! Mijn vader had het tijdens het hardlopen uitgevogeld en nu konden we de route lopen zonder naar de bordjes te moeten zoeken. De wandeling was niet erg moeilijk, maar had soms even een prachtig uitzicht op de bergen en ook liepen we lang een paar geweldige rotspartijen.
Na de wandeling hebben we in het dorp genoten van een heerlijk en gigantisch ijsje!

Dag 4
Ook vandaag kozen we om een wandeling te gaan maken, de keuze was aan mij gegeven en dus speurde ik door het boekje met wandelingen en na flink wat twijfelen vond ik een wandeling die mij mooi leek. De wandeling begon weer bij de Oderteich en een klein stuk van de wandeling was het zelfde als de wandeling die we op dag 1 liepen. De wandeling was ongeveer 12,5 km en het was een pittige wandelingen. er waren veel paden waarop je over allemaal keien moest lopen en je moest dus goed zoeken waar je kon lopen. Hierdoor kon je niet in een flink tempo lopen, maar de omgeving was echt wonderschoon! Het had vanochtend een beetje geregend en hierdoor zag de natuur er nog net wat mooier uit. Na een tijdje moesten we een flink stuk klimmen, op het hoogste punt vonden we een mooie rotspartij. Vanaf dit stuk daalde we weer naar beneden en uiteindelijk liepen we weer terug over het zelfde stuk als aan het begin van de wandeling. Tijdens de wandeling kwamen we heel veel naaktslakken tegen!

Dag 5
Vandaag stonden we vroeg op, omdat we hadden besloten om naar de Brocken te gaan. We waren er achter gekomen dat je er met een oude stoomtrein heen kon en dan hoefde je de berg niet te beklimmen. Dit leek ons allemaal een erg leuk idee, maar we moesten er wel op tijd zijn, want de treinreis zou 50 minuten duren! Op het station aangekomen gaan mijn ouders in de rij staan om kaartjes te kopen, terwijl ik en mijn zusje naar de trein lopen. Hij stond al op ons te wachten en terwijl mijn ouders de kaartjes kopen pak ik mijn camera en neem zoveel foto's als ik maar kan. De locomotief was echt prachtig.
De prachtige locomotief , terwijl hij werd klaargemaakt voor vertrek!
 Snel komen mijn ouders aanlopen met de kaartjes, we moeten opschieten want de trein staat op het punt te vertrekken. We stappen snel in de trein en we gaan op zoek naar plaatsen. Al snel hebben we plekjes gevonden en begint de trein te rijden. De kaartjes leg ik mooi op de tafel neer zodat ik er een foto van kan maken. Deze wil ik zeker weten wel bewaren. Het draagt bij aan een mooie herinnering van dit jaar!

De hele tijd heb ik de omgeving bewondert, zo mooi en indrukwekkend, maar dan vooral het uitzicht over de andere bergen in de buurt. Na een tijdje komen we aan op het station, het hoogste station van Duitsland. Vanaf hier is het uitzicht nog veel mooier! We lopen een kleine wandeling over de top van 2 km. Tijdens deze wandeling wil ik eigenlijk alleen maar kijken naar het uitzicht, maar dit kan niet! Ik moet op het pad blijven letten, want er liggen genoeg stenen waar je over kunt struikelen!

Het uitzicht!

Dag 6
Vandaag is het zondag, maar het weer valt erg tegen en het regent af en toe. We besluiten om een dagje thuis te blijven en gewoon te doen waar we zin in hebben. Ik heb wat gelezen, een beetje muziek geluisterd en de Tour de France gekeken. We hebben alvast de plannen voor morgen gemaakt en daarna ben ik mijn foto's van deze week gaan bewerken. Morgen zijn we hier alweer een week! De tijd vliegt! Op naar een tweede mooie week in de Harz!

1. Je schrijft heel leuk! Alsof ik er zelf bij was. En je vakantie klinkt ook nog eens als een fijne. Ik ben fan.

2. Wat een gave foto's! Dat kasteel ziet er prachtig uit en het is fijn om te lezen dat je het zo leuk hebt gehad!! Leuke header heb je trouwens ;) xxx